Wednesday 18 May 2016

Cara bersuci sebelum solat

Mengerjakan solat adalah salah satu daripada rukun Islam. Adalah menjadi kewajipan bagi seorang muslim lelaki dan wanita untuk mengerjakan solat. Solat mempunyai banyak kebaikan seperti:

1. Mengingatkan kita kepada Allah s.w.t, mengelakkan kita dari buat maksiat dan perkara-perkara yang dilarangNya,
2. Berdoa, mengadu dan meminta kepada Allah s.w.t di kala suka dan duka,
3. Melatih diri bersifat tenang, disiplin, sabar, berharap, menepati waktu.
4. Merendah diri, sujud kepada Allah sw.t
5. Reset minda
6. Menyegarkan diri, hygiene
7. lain-lain lagi...

Firman Allah, Surah An-Nisa', Ayat 43:

4:43

O you who have believed, do not approach prayer while you are intoxicated until you know what you are saying or in a state of janabah, except those passing through [a place of prayer], until you have washed [your whole body]. And if you are ill or on a journey or one of you comes from the place of relieving himself or you have contacted women and find no water, then seek clean earth and wipe over your faces and your hands [with it]. Indeed, Allah is ever Pardoning and Forgiving.
Malay
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan Junub (berhadas besar) - kecuali kamu hendak melintas sahaja - hingga kamu mandi bersuci. Dan jika kamu sakit, atau sedang dalam musafir, atau salah seorang di antara kamu datang dari tempat buang air, atau kamu bersentuh dengan perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air (untuk mandi atau berwuduk), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu, yang suci, iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun.

Firman Allah, Surah Al-Maidah, Ayat 6:


5:6


Sahih International

O you who have believed, when you rise to [perform] prayer, wash your faces and your forearms to the elbows and wipe over your heads and wash your feet to the ankles. And if you are in a state of janabah, then purify yourselves. But if you are ill or on a journey or one of you comes from the place of relieving himself or you have contacted women and do not find water, then seek clean earth and wipe over your faces and hands with it. Allah does not intend to make difficulty for you, but He intends to purify you and complete His favor upon you that you may be grateful.
Malay

Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali; dan jika kamu junub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi wajib; dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu yang bersih, iaitu: sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu. Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan), tetapi Ia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur.


Ya, solat dapat menyegarkan diri dan minda kita. Terdapat beberapa dalil dalam Quran, yang mewajibkan kita untuk bersolat. Ayat di atas membuktikan arahan Allah s.w.t. kepada kita untuk membersihkan diri sebelum menunaikan rukun Islam ini. 

Waras
orang yang beriman hendaklah menjauhi benda yang memabukkan seperti arak, dadah dan sebagainya hingga membuatkan kita lalai dalam solat, dan lalai sehingga meninggalkan solat. 
Jika kita telah tersedar dari keadaan mabuk itu, hendaklah kita segerakan mengerjakan solat. Manusia tidak pernah lepas dari melalukan kesilapan. Hendaklah kita bertaubat dan memohon keampunan dari Allah s.w.t.
Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun.

Mandi wajib
Dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan Junub (berhadas besar) - kecuali kamu hendak melintas sahaja - hingga kamu mandi bersuci.
Jika kamu junub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi wajib.

Alternatif 1: Berwuduk
1) Basuhlah muka kamu, 
2) Basuhlah kedua belah tangan kamu meliputi siku,
3) Sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan 
4) Basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali.

Solat adalah wajib. Jika kita tidak boleh berwuduk atas sebab berikut, terdapat pengecualian berwuduk iaitu:
1) Jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau 
2) Dalam pelayaran, atau 
3) Salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau 
4) Kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi).

Alternatif 2: Bertayamum, dengan tanah-debu yang bersih
1) Sapulah muka kamu, dan 
2) Kedua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu. 

Alternatif 2 adalah terpakai jika alternatif 1 tidak dapat dilaksanakan atas sebab tertentu seperti masalah ketiadaan air, masalah kesihatan dan sebagainya.

Dalam kedua-dua ayat di atas, Allah s.w.t. perintahkan manusia beriman untuk mengerjakan solat dan membersihkan diri sebelum mengerjakan solat. Tidak bermaksud untuk menyusahkan diri kita, tapi untuk kebersihan dan kebaikan diri kita sendiri. Islam amat mementingkan kebersihan diri.

No comments:

Post a Comment