Tuesday 28 June 2016

Apes in Quran

29/6/2016, 24 Ramadan 1437

Surat Al-Baqarah (The Cow), Chapter 2, Verse 65:


2:65

Sahih International

And you had already known about those who transgressed among you concerning the sabbath, and We said to them, "Be apes, despised."


Malay

Dan sesungguhnya kamu telah mengetahui (bagaimana buruknya akibat) orang-orang di antara kamu yang melanggar (larangan) pada hari Sabtu, lalu Kami berfirman kepada mereka: "Jadilah kamu kera yang hina".



5:60

Sahih International
Say, "Shall I inform you of [what is] worse than that as penalty from Allah ? [It is that of] those whom Allah has cursed and with whom He became angry and made of them apes and pigs and slaves of Taghut. Those are worse in position and further astray from the sound way."

Malay
Katakanlah: "Mahukah, aku khabarkan kepada kamu tentang yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripada yang demikian itu? Ialah orang-orang yang dilaknat oleh Allah dan dimurkaiNya, dan orang-orang yang dijadikan di antara mereka sebagai kera dan babi, dan penyembah Taghut. Mereka inilah yang lebih buruk kedudukannya dan yang lebih sesat dari jalan yang betul".


Surat Al-'A`rāf (The Heights), Chapter 7, Verse 166:


7:166

Sahih International
So when they were insolent about that which they had been forbidden, We said to them, "Be apes, despised."
Malay
Maka setelah mereka berlaku sombong takbur (tidak mengambil indah) kepada apa yang telah dilarang mereka melakukannya, Kami katakan kepada mereka: "Jadilah kamu kera yang hina".


References:



No comments:

Post a Comment